I Aarhus er det svært at sige 'sandwich' uden også at sige Anettes

Anettes Sandwich slog dørene op til det første sandwichsted i Vestergade i Aarhus tilbage i 2004, og stedet blev hurtigt en populær kending i bybilledet.

I dag består kæden af seks sandwichcafeer – fem i Aarhus og en i Aalborg med i alt 43 ansatte.

Et holdbart koncept

Hvad der for 15 år siden startede som et hyggeprojekt – en drøm om én cafe med lækre, sunde sandwich og hyggelige rammer, udviklede sig hurtigt til en succes, der trods både finanskrise og andre bump på vejen har vist sig som et holdbart koncept.

Virksomheden blev fra start drevet af Anette Rasmussen, men kort tid efter åbningen gik ægtefællen Niels J. Rasmussen også med i forretningen. Ægteparret er stadig ved roret i sandwichkæden, som også har oplevet at blive kåret som Byens Bedste i AOA.

Men hvordan fastholder, udvikler og bevarer man en sandwichsucces? Det har vi spurgt indehaver Niels J. Rasmussen om:

" Vi har haft et meget klart koncept fra start; vi sælger sunde og lækre sandwich! Det koncept viger vi ikke fra. Sandwich er og bliver vores primære business. "

- Indehaver Niels J. Rasmussen

Niels J. Rasmussen giver sit bud på det vigtigste ved en god sandwich:

- ”Det vigtigste er råvarerne. Har du et godt brød og godt fyld, har du en god sandwich. Og så skal du selvfølgelig tænke i arkitektur, så fyldet ligger godt, og sandwichen dermed er nem at spise. Vores kunder kender os for kvaliteten, og de vil gerne betale for det. Der er selvfølgelig altid en grænse for, hvad en sandwich må koste, men vi har fundet en god balance – vi går ikke ned i pris, for det vil påvirke kvaliteten."

- "Vores signaturingredienser er revet gulerod, hjemmelavet pesto, hummus og dressing. Det er ingredienser, der kan bruges bredt, og det giver god mening i forhold til både smag og indtjening."

Med på trenden eller ej

Trenden indenfor fødevarer skifter hele tiden. Nye smage og ingredienser dukker op. Hos Anettes Sandwich er holdningen til trends præget af en næse for salg.

- ”Vi bliver også fristet, smager noget nyt og tænker; det må vi hjem og prøve. Det gør vi så med en ”gæstesandwich”, som vi tester af og ser, om kunderne deler begejstringen. Gør de det, kommer den på menuen og så ryger en anden sandwich af. Det skal kunne sælges."

- "Hvis der pludselig er skrevet noget positivt eller negativt om en råvare, kan vi mærke det på salget med det samme, men vi ved også af erfaring, at folk meget hurtigt er tilbage i gamle vaner,” fortæller Niels J. Rasmussen. 

Følger efterspørgslen

På spørgsmålet om kædens holdning til fx økologi svarer Niels J. Rasmussen følgende:

- ”Vi går ind for både økologi og bæredygtighed, og forsøger at integrere det der, hvor det giver mening. Men vi har fx ikke en ren økologisk sandwich, for folk vil ikke betale det, den koster at lave. Vi introducerer ikke noget nyt, bare fordi en bestemt ingrediens er blevet trendy."

"Vi er ikke afvisende overfor fx plantebaseret kød, men vi følger efterspørgslen. Det er sådan vi overlever. Og så forsøger vi altid at vejlede vores kunder, når de skal bestille, så de får prøvet noget forskelligt i det store udvalg, vi allerede har. Folk har en tendens til at vælge det samme hver gang, og her kræver det af og til et lille skub fra os bag disken”, siger Niels J. Rasmussen.  

Kunsten at skille sig ud

Hos Anettes Sandwichs vælger ca. 20% af kunderne at spise i cafeen, mens 80% vælger take away. Udbuddet af sandwichsteder i en by som Aarhus er stort, og det betyder, at det kræver noget ekstra at skille sig ud fra mængden. Udover at være kendt for sin gode kvalitet, har Anettes Sandwich altid haft sit eget look.

- ”Vi ønskede at skabe hygge, og det gjorde vi bl.a. ved at have en klar plan for, hvordan vores cafeer ser ud. Vi har træmøbler, levende lys, musik i højtalerne og frisk frugt og grøntsager i dekorative kurve. Her er stemning. Det betyder også, at vi fra start har takket nej til at blive sponsoreret af vores leverandører. Vi har fx selv købt køleskabet for at undgå reklamer og skilte i butikken, fortæller Niels J. Rasmussen”.

Vejen til succes

En del af hemmeligheden i at drive en succesfuld sandwich-virksomhed ligger også i selve driften. Anette kom med en baggrund fra både salg og sundhedssektoren og Niels med ledererfaring fra indkøb og administration. Det er erfaringer, de begge har kunnet trække på i Anettes Sandwich.

- ”Mange i denne her branche prøver lykken, åbner et sandwichsted – og mange lukker også igen. Det er hårdt arbejde, og at lykkes kræver både tid og penge. Vi har gjort os mange erfaringer undervejs – både gode og dårlige, men vores fordel har klart været vores baggrund i salg, indkøb og administration. Vi står selv for alt; ansættelser, vagtplaner, indkøb og markedsføring, og det betyder, at vi kan holde omkostningerne nede,” siger Niels J. Rasmussen.  

Fremtiden for sandwich

Konkurrencen på sandwichmarkedet er hård og det gælder om at gøre tingene lidt anderledes i forhold til udbuddet på tanken, i dagligvarehandlen og på andre cafeer.

- ”Hos Anettes Sandwich er vi kendt for vores høje kvalitet, og det er det, vores kunder kommer her for. Der vil altid være brug for sandwich. De er nemme at håndtere, kan holde sig længe og de fleste kan lide dem – det vil også gælde i fremtiden, men du skal være god, arbejde hårdt og frem for alt differentiere dig på markedet for at hamle op med konkurrenterne,” slutter Niels J. Rasmussen.

Høj kvalitet gør sandwich til succes hos Slagterrige

Lær af Slagerrigets sandwich-success